+48 797 659 899
kontakt@roweryjakuszyce.pl

Jak tanio naprawić rower (4 etapy)

Wypożyczalnia rowerów górskich i elektrycznych

Jak tanio naprawić rower (4 etapy)

Jak tanio naprawić rower

Rower to nie tylko środek transportu, ale dla wielu także pasja i sposób na spędzanie wolnego czasu. Jednak każdy rowerzysta, zarówno amator jak i doświadczony, może napotkać na swojej drodze różnorodne usterki. Umiejętność samodzielnego diagnozowania problemów i przeprowadzania napraw może znacznie poprawić komfort jazdy oraz oszczędzić czas i pieniądze. Poniższy tekst to wstęp do tematu napraw, oraz przegląd przez najważniejsze aspekty dbania o rower, dzięki niemu będziesz wiedział w jakiej kolejności warto się uczyć o jakich częściach. W kolejnych tekstach będziemy omawiać budowę roweru, i rodzaje części, dzięki czemu poznasz jak można tanio naprawić rower.

Jak tanio naprawić rower

Etap 1: Najczęstsze naprawy w trasie:

Na początku powinniśmy nauczyć się naprawiać te usterki, które pojawiają się najczęściej. Istnieje więc większa szansa, że przytrafią się nam w trasie, daleko od serwisu rowerowego czy cywilizacji. Najczęstszym problemem jest spadek ciśnienia w dętce i przebicie dętki. Czynności, które musimy umieć zrobić, to:

  • Pompowanie koła i wymiana dętki
  • Regulacja hamulców
  • Dokręcanie różnych śrubek, które w czasie jazdy mogą się poluzować
  • Regulacja siodełka

Najważniejsza informacja: łyżki do ściągania i zakładania opon są równie podstawowym narzędziem, jak pompka i klucze do odkręcania koła. Tak, wiele opon da się ściągnąć bez korzystania z łyżek, lecz wtedy zajmie to nam godzinę, zamiast 7-10 minut. Łyżki do opon są tanie, lekkie, nie zajmują za dużo miejsca i nie warto na nich oszczędzać.

Podział na etapy jest oczywiście umowny; ułatwia on planowanie zakupów sprzętu i ocenianie, co jesteśmy w stanie samodzielnie naprawić, a do czego potrzebna jest pomoc. Przykładowo, jeśli nigdy nie zmienialiśmy koła, nie mamy ogólnego doświadczenia technicznego, a popsuł się nam łańcuch i suport, samodzielna naprawa może nam zająć wiele czasu i być mało efektywna.

Etap 2: Regularne działania, wszystkie sposoby pozwalające naprawić rower bez specjalistycznych narzędzi.

Wiele rowerowych napraw możemy wykonać, korzystając z ogólnodostępnych narzędzi warsztatowych. Nie ma więc w tym przypadku dylematu, czy warto wydać kilkanaście, kilkadziesiąt złotych na narzędzie, którego pozwoli nam naprawić rower raz, i które potem będzie nam zajmować miejsce.

Umiejętności przydadzą się każdemu, kto jeździ na rowerze, bez względu na to, jak często i w jaki sposób jeździmy, czy lubimy siedzieć w warsztacie i grzebać w rowerze, oraz jaki mamy budżet. Przykładowo, wymiana klocków hamulcowych jest stosunkowo prosta i robienie tego samodzielnie zajmuje mniej czasu niż zanoszenie roweru do serwisu. Wymiany i regulacja najczęściej zużywających się elementów to:

  • klocków hamulcowych,
  • linek hamulcowych,
  • linek do przerzutek,
  • regulacja przerzutek,
  • podstawowa regulacja amortyzatorów.

Konserwacja:

Dbanie o rower znacząco wydłuża żywotność jego części. Drobinki ziemi w napędzie przyśpieszają jego zużycie, drobne kamyczki w klockach hamulcowych uszkadzają obręcz (i oponę), a zanieczyszczenia w oponie i obręczy zwiększają szansę na przebicie dętki. Na czystych częściach łatwiej widać wszelkie uszkodzenia, a to pozwala w łatwiejszy sposób naprawić rower.

Czyszczenie roweru wymaga pewnego przygotowania, zwłaszcza gdy mieszkamy w bloku i nie mamy za dużo miejsca. Poza tym, czyszcząc rower bez posiadania minimalnej wiedzy, możemy go uszkodzić. Konserwacje roweru możemy podzielić na:

  • czyszczenie roweru,
  • smarowanie łańcucha i innych ruchomych elementów.

Prowizoryczne naprawy:

Następną grupą czynności są prowizoryczne naprawy, przydatne, kiedy jesteśmy w trasie, jak jakaś część się nam zepsuje, nie mamy odpowiednich narzędzi czy części na wymianę a musimy naprawić rower żeby wrócić do bezpiecznego miejsca. Takie naprawy robimy, żeby móc bezpiecznie wrócić oraz w celu uchronienia roweru przed dalszymi usterkami.

Naprawianie elementów wygiętych, gdy wywrócimy się z rowerem: prosta naprawa przerzutek, manetek, sprawienie, żeby akcesoria, takie jak bagażnik i błotniki, nie uderzały o koło.

• Światła: Warto pamiętać, że kawałek srebrnej taśmy lub nawet zwykłej biurowej taśmy jest nieoceniony, gdy zepsuje się nam mocowanie lampy.

• Prowizoryczna naprawa zacentrowanego koła: Profesjonalna naprawa koła jest trudnym zadaniem, natomiast, jeśli mamy podstawową wiedzę, jesteśmy w stanie naprawić koło tak, aby działało przez kilka godzin.


W domowych warunkach często możemy również:

  • wymienić pedały,
  • rozkręcić kierownicę,
  • wymienić łańcuch.

Choć w przypadku tych czynności wiele zależy od konkretnego rodzaju części, i musimy też użyć sporo siły. Jeśli łańcuch posiada skuwkę, wystarczą nam szczypce lub nawet kombinerki , w przeciwnym wypadku potrzebny jest przyrząd do rozkuwania i skuwania łańcucha.

Podstawowa znajomość standardów części i serwisów rowerowych: Kolejnym etapem (a właściwie pod etapem) jest podstawowa znajomość standardów części, dzięki której możemy samodzielnie kupować nowe elementy, wiedząc, że będą do siebie pasować. Części rowerowe opłaca się kupować przez internet.

Poza tym warto umieć robić sobie przegląd roweru, w tym celu musimy wiedzieć, kiedy dana część wymaga naprawy lub wymiany. Przykładowo, nawet jeśli nie chcemy samodzielnie wymieniać zębatek i łańcucha, powinniśmy wiedzieć, kiedy należy to zrobić. Dzięki temu możemy zgłosić się do serwisu z konkretnymi rzeczami do naprawy. Zużycie zębatek możemy ocenić na oko, do oceny zużycia łańcucha przydatny jest tani przyrząd (będący właściwie miarką); możemy również korzystać z linijki.

Dobrze jest też wiedzieć, jak działają serwisy rowerowe, i które z serwisów w okolicy najlepiej odpowiadają naszym potrzebom. Część serwisów umożliwia zakup używanych części w dużo niższej cenie.

3. Potrzebny dedykowany sprzęt

Dalsza grupa czynności wymaga już zakupu narzędzi dedykowanych do naprawy roweru i poświęcenia większej ilości czasu na naukę napraw. Warto je umieć robić, jeśli regularnie korzystamy z roweru, i np. zostawienie go w serwisie nie byłoby dla nas wygodne. W tej grupie czynności mamy między innymi:

  • wymianę korb od pedałów,
  • wymianę suportu (miejsca mocowania korb),
  • rozkuwanie łańcucha,
  • wymianę zębatek (kasety lub wolnobiegu),
  • wymianę łożysk.

Wiele narzędzi, przydatnych do napraw w tej grupie czynności, jest stosunkowo tanich, i ich ceny zaczynają się od 20-40 zł. Zakup tych narzędzi zwraca się, gdy jeździmy regularnie na rowerze (10-20 godzin tygodniowo, przez kilka miesięcy), lub jeździmy w grupie. Posiadając te narzędzia i umiejętności, jesteśmy w stanie złożyć rower części.

Etap trzy i pół – modyfikujemy rower: Zamiana zwykłego roweru w elektryczny, zamiana roweru z przerzutkami na ostre koło i odwrotnie. Aby robić te rzeczy, zwykle musimy mieć dodatkową wiedzę na temat majsterkowania i dodatkowe narzędzia (np. imadła).

Etap 4 – lubimy grzebać w rowerach, chcemy pracować w serwisie rowerowym:

Czynności z tego działu są przeznaczone dla osób, które po prostu lubią naprawiać rowery. Sprzęt do takich napraw jest drogi i zajmuje sporo miejsca.

Przykładowo, ceny pomp do amortyzatorów zaczynają się od 70-130 zł. Nauka centrowania koła zajmuje kilka-kilkanaście godzin, i bardzo przydatna jest pomoc kogoś bardziej doświadczonego.

Można wyróżnić więcej etapów, w zależności od tego co chcemy umieć robić, natomiast jest to temat na osobny artykuł, ponieważ nie dotyczy to już sposobów pozwalających naprawić rower, a bardziej dotyczy już budowania rowerów (i własnych części)